Idag har vi haft besök av Ärlas pingstpastor Stefan Beimark. Stefan är en mycket sympatisk person och duktig talare, enda felet han har är nog att han håller på fel lag 🙂 – Färjestaden – jag menar hallå…nej förlåt Stefan, jag bara skojar!

Han talade om ämnet att våga tro….ett ämne som kan låta lite prestationsfullt. Men när Stefan talar med sin sköna Kristinehamnsdialekt låter det allt annat än prestation.

Ibland kan tillvaron se alldeles omöjlig ut och det är svårt att se en ljusning, vi fick höra två exempel på två mäns olika sätt att förbereda sig för strid under andra världskriget. Den ena gjorde av med alla sina pengar -för han skulle ju ändå troligen dö, medan den andra skickade ett kärleksbrev till en flicka i Paris (till det land han skulle kriga i) om i fall han skulle överleva så ville han förbereda sig på att få träffa henne…

Vad gör jag själv när allt ser hopplöst ut? Väljer jag att ge upp? Kastar jag allt jag har och tänker – det är ändå ingen idé?

Eller väljer jag att tro att det finns en framtid – på något sätt – även om jag inte själv ser hur?

Gud vill tala om för oss att det finns hopp! Det finns ALLTID hopp! Hur mörkt det än ser ut. Det är det som är kärnan i kristendomen. Jesus har gjort det möjligt! Därför finns det hopp!

I bibeln står det: ”Jag är övertygad om att ingenting kan skilja oss från hans kärlek. Döden kan det inte, och livet kan det inte. Änglarna kan det inte, inte ens själva helvetets makter kan hindra Guds kärlek. Ingenting kan skilja oss från Guds kärlek, som blev synlig för oss genom Jesu Kristi död på korset…” (Romarbrevet 8:38-39 LB)

Stefan berömde oss för att vi hade en så härlig och generös atmosfär i vår kyrka. Han gladdes åt att vi inledde mötet med en dans till ”Så länge jag lever” av barnen Fanny och Amanda, som dessutom hade hittat på rörelserna själva. Det är härligt att höra!

Vi hade också nytillskott idag i lovsången av Jonny som är en riktig begåvning på bl a gitarr. Det lyfte lovsången rejält med gitarrackompanjemang. Tack Jonny för din insats!

Så vill jag uppmana dig som läst detta – dela med dig till oss vad Gud har gjort i ditt liv – det är så uppmuntrande att höra hur Gud griper in och förändrar liv och livssituationer. Vi behöver höra det mer.

Är du just nu uppe i en väldigt jobbig period och inte ser någon ljusning? Skriv till oss så ska vi be för dig! Vi tror att bön förändrar och att vi behöver ”bära” varandra i bön och omsorg emellanåt. Skriv här på bloggen eller skicka ett mail till info@filadelfiavalla.se

Sist vill jag säga: Du är ÄLSKAD för den du är, inte för det du gör! Bra att lägga på minnet.

Ha en härlig vecka/Marie