Varför lever jag här? Vad är mitt ursprung? Är jag en slump? Finns det någon tanke bakom allt?

Många av oss bär på dessa frågor. Henrik belyste i dag på vårt Frukostmöte detta ämne.

Han hade en liknelse om ett örnägg som av misstag hamnat i en hönsgård. Hönorna ruvade ägget och fostrade denna något annorlunda ungen som en kyckling.

Örnungen fick lära sig att livet som höna är tre saker:

picka i marken, sprätta med fötterna och äta mask

När örnungen växte upp och drömde om att kunna flyga och t o m gjorde försök till att flyga fick den stryk av de andra hönorna – Du kan inte flyga! – Du är en höna! -Du ska PICKA, SPRÄTTA OCH ÄTA MASK!!!

Örnungen accepterade till slut och slutade upp med sina försök till att bli – det som den egentligen var ämnad till att vara – en stor rovfågel som svävar högt uppe i himlen.

Hur ser mitt liv ut? Är jag där jag ska vara?  Varifrån kommer jag?

Vi tror av människan är skapad till gemenskap med GUD – alltings skapare

I bibeln står det i Moseboken (lite kort sammanfattat)

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.
  Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet.
Och Guds Ande svävade över vattnet.
  Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus.
 
Gud sade: ”Varde på himlavalvet ljus som skiljer dagen från natten!”
 De skall vara tecken som utmärker särskilda tider, dagar och år,
 och de skall vara ljus på himlavalvet som lyser över jorden.” Och det skedde så.

Gud sade: ”Vattnet skall vimla av levande varelser, och fåglar skall flyga över jorden under himlavalvet.”

Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss.
  De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren
och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden.”
   Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne,
till man och kvinna skapade han dem.
  Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!
Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på     jorden!”

vidare….

 HERREN Gud planterade en lustgård i Eden, österut, och satte där människan som han hade format.
 Och HERREN Gud lät alla slags träd som var ljuvliga att se på och goda att äta av växa upp ur marken. Livets träd liksom trädet med kunskap om gott och ont satte han mitt i lustgården.

Många av oss har läst kristendomsundervisning och är väl förtrogna med syndafallet.

Att människan valde bort gemenskapen med Gud för att få kunskapen om gott o ont.

Resten vet vi hur det gick…..

Men Gud som älskar människan vill vara i gemenskap med henne valde att själv stiga ned till jorden och förstå hur det är att bli frestad och lida. Han gjorde en ny väg tillbaka till sig själv – genom tron på Jesus – så att människan skulle kunna komma tillbaka till honom och allt det goda.

Väljer jag att ta emot den möjligheten? Vill jag komma in i Guds gemenskap? Det finns en möjlighet till detta för alla människor. Oavsett ras, status och livssituation.

Är du beredd att välja den vägen? Vill du ta emot det goda från Gud och få fullkomlig frid i ditt hjärta? Då kan du be att Jesus ska ta emot dig – för Han står med öppna armar och väntar på att få omfamna dig! Det är hos Honom som du är ämnad att vara! Inte i hönsgården där du blir pickad på så fort du inte gör som alla andra….

Jag ber för dig som läser detta att Gud ska möta dig där du är. Välkommen att höra av dig med frågor via mail info@filadelfiavalla.se

GUDS FRID till dig. Skickar med en sång också.